Yotsuba&!

Anime har det varit på schemat ett bra tag nu, men så började jag tänka lite utanför "gränserna" och kom över till det andra formatet: Mangan

Det vill säga böckerna/tidningarna man läser! Hade ingen som helst aning om vad jag skulle kunna tänka mig att börja läsa, men så fick jag tips av en kompis som av nån anledning började prata manga med mig.
Han hade precis beställt Yotsuba&! tror jag, och då fick jag också ett enormt sug av att testa börja läsa lite manga!
Så jag gav mig ut på nätet och beställde första volymen av Yotsuba&!, några dagar senare damp det ner ett paket i brevlådan.
Började läsa lite smått senare på kvällen, lite svårt och ovant att läsa från "fel" håll, men så annorlunda och kul!
Visst Yotsuba&! kanske kan var på gränsen till barnbok (Manga i det här fallet :P) Men ojoj sån härlig serie!
Huvudpersonen heter som titeln på boken Yotsuba, och är en lite tjej som precis flytta till en ny stad med sin pappa. Hon är väll inte precis som alla andra, utan har sina egna funderingar och påhitt.
Det allra första som dyker upp är när hon ser en gunga i en lekpark, av någon anledning vet hon inte vad en gunga är för något!
Så hon sätter sig framför gungan i sanden och ger den världens fart, och så klart vad händer. Hon får den rakt tillbaka i ansiktet och en annan liten tjej i hennes ålder (deras grannar visar det sig vara) står bredvid och ser väldigt häpen ut! vilket man kan förstå!
Hon förklar sedan vad en gunga är och visar hur man ska göra, vilket givetvis leder till att Yotsuba satsar allt hon har och gungar i sådan fart att hon tillslut flyger iväg!
Och så börjar det hela, ena galenskapen efter den andra. härligare person än Yotsuba får man leta efter!
Yotsuba&! finns tyvärr bara i 4 volymer på svenska, den lades ner på grund av dålig försäljning.
Men resterande volymer finns att få tag på engelska! dock lite dyrare, men för en sån bra manga är det svårt att låta bli att beställ fler!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0